قرص LSD و علائم مصرف آن
قرص LSD و علائم مصرف آن

LSD  ال اس دی که نام دیگر آن اسید است ، نوعی داروی روانگردان است که می تواند منجر به توهم شود. LSD توانایی فرد برای تفکر و احساس را تغییر می دهد و میتواند باعث تغییر در احساسات وعواطف شود . افرادی که LSD مصرف میکنند تصاویر را میبینند و یا صداهایی را می شنوند و چیزهایی را احساس میکنند که واقعی نیستند . برخی از مواد توهم زا نیز قادر به ایجاد نوسانات خلقی سریع و شدید هستند .

در اواخر دهه 40 میلادی برخی از روانپزشکان از LSD به عنوان یک عامل درمانی برای افسردگی ، اضطراب ، اعتیاد و بیماری های روان تنی مختلف استفاده می کردند . زمانی که مردم شروع به استفاده از آن برای اهداف تفریحی و معنوی کردند نگرانی ها در رابطه با عوارض روان پزشی آن ، ایالات متحده را بر آن داشت تا استفاده از آن را در سال 1967 ممنوع کند.

قرص LSD و علائم مصرف آن
قرص LSD و علائم مصرف آن

ال اس دی LSD چیست ؟

LSD یک ماده بی بو است که معمولا سفید رنگ و یا شفاف است، از نوعی قارچ که روی چاودار و سایر غلات رشد میکند گرفته می شود . LSD را میتوان به صورت قرص و یا به صورت ورقه های ژلاتینی و یا تکه های کاغذ حل شده در آب و یا الکل و یا مستقیم بر روی زبان مصرف کرد.

اثرات کوتاه مدت LSD

LSD که گاهی اوقات از آن به عنوان روانگردان یاد می شود میتواند تاثیرات متفاوتی روی هر فرد داشته باشد که بستگی به شرایط زیر دارد:

  • محیط فیزیکی و بین فردی که در آن LSD مصرف شده
  • مقدار LSD مصرف شده
  • افکار ، انتظارات و خلق و خوی فرد قبل از مصرف

اثرات فیزیکی

مصرف LSD معمولا در اولین ساعت اثرات فیزیکی آن مشخص می شود که میتواند شامل : سرگیجه ، بی خوابی ، گشادن شدن مردمک ها ، افزایش ضربان قلب وبالارفتن فشار خون ، افزایش دمای بدن ، تعریق زیاد ، خشکی دهان، بی حسی ، احساس ضعف و لرزش در اندام ها .

اثرات ذهنی

برخی از اثرات ذهنی مصرف LSD توانایی فرد را برای برقراری ارتباط ، تشخیص  واقعیت و تفکر منطقی مخدوش میکند.  برخی از این اثرات می تواند شامل موارد ذیل باشد:

  • توهمات بصری
  • ادراکات تحریف شده از اندازه ها و شکل اشیا، حرکات ، صداها و …
  • تغییر در درک زمان
  • تحریف در هویت
  • احساس سرخوشی

علاوه بر این LSD میتواند توانایی فرد را برای تشخیص صحیح خطرات مختل کند .

قرص LSD و علائم مصرف آن
قرص LSD و علائم مصرف آن

اثرات بلند مدت مصرف LSD

ممکن از هفته ها، ماه ها و یا حتی سالها پس از مصرف LSD فلش بک هایی داشته باشید به این معنی که دوباره اثرات دارو را به مدت 2 دقیقه احساس کنید . در افرادی که به طور منظم LSD مصرف میکنند معمولا این اتفاق بیشتر می افتد .

آیا LSD اعتیاد آور است ؟

برخی از مواد توهم زا ممکن است حالت اعتیادی ایجاد کنند ، اما LSD اعتیاد آور محسوب نمیشود زیرا منجر به رفتار اجباری در جستجوی مواد نمی شود . همچنین مصرف آن منجر به وابستگی شدید فیزیکی و علائم ترک مرتبط با آن نمی شود .

با این حال به گفته محققان کسانی که LSD مصرف میکنند ممکن است نسب به آن تحمل پیداکنند و در نتیجه اثرات روانگردان دارو با استفاده مکرر به طول قابل توجهی کاهش می یابد.

مکانیسم اثر LSD

محققان در حال حاضر از جزئیات مکانیسم اثر LSD بر مغز اطلاعی ندارند. تنها چیزی که تا به حال مشخص شده این است که LSD به گیرنده های سروتونین (ماده ای که مربوط به تنظیم احساسات و خلق و خو در مغز می شود) متصل می شود و باعث تغییراتی در ادراکات و احساسات و خلق و خوی فرد می شود، در نتیجه موجب توهمات ، هذیان ها و احساس سرخوش در فرد مصرف کننده می شود.

قرص LSD و علائم مصرف آن
قرص LSD و علائم مصرف آن

آیا مصرف LSD در آزمایش دیده می شود؟

LSD در آزمایش های معمولی مانند ادرار مشخص نمی شود اما میتوان تا چند روز بعد از مصرف مشتقات آن را در خون تشخیص داد .

از بین بردن اثرات LSD

طبق پژوهشهای اخیر مشخص شده که نوعی دارو که برای فشار خون و یا بیهوشی تجویز میشود برروی LSD اثر معکوس دارد و مدت زمان اثر آن را به نصف کاهش می دهد . با این حال اگر LSD مصرف کرده اید میتوانید اثرات آن را با کارهای زیر کمتر کنید.

  • نوشیدن آب فراوان
  • قرار گرفتن در محلی آرام و ساکت
  • گوش کردن به موسیقی آرام بخش

آخرین نوشته ها