مشاورخوب سوالات مهم خواستگاری
سوالات مهم در جلسه خواستگاری

از مهم ترین اهداف در خلقت بشر ، تشکیل خانواده و بقا نسل است . ازدواج مرحله ای حیاتی و تاثیر گذار در طول عمر انسان ها می باشد . در کشورهای اسلامی و کشور ما ایران این پدیده در قدم اول با جلسات خواستگاری آغاز میگردد . آگاهی از اصول صحیح برگزاری جلسات خواستگاری و پرسیدن سوالات مناسب در روند جلسه باعث آشکار شدن و شفاف سازی در زمینه های متفاوت شده و امکان انتخاب مناسب تر را فراهم میکند . در پژوهش زیر برخی از سوالات کلیدی و مهم در جلسات خواستگاری و مشاوره های پیش از ازدواج مطرح و تشریح میگردند .

 علت این که تصمیم به ازدواج گرفته اید چیست ؟

یکی از سوالت مهم و بسیار روشن کننده ، علت ازدواج در هر فرد است . ممکن است شخص در پاسخ به این سوال پاسخ های صحیحی مانند بلوغ فکری، رسیدن به تعالی ، تشکیل خانواده و.. را بدهد . اما اگر فردی پاسخ های نامتناسب دیگر از جمله درخواست خانواده ، فشار های اجتماعی ، نیاز جنسی و نیازهای شخصی ، تنهایی ، مهاجرت و.. را عنوان کند نیاز است در تصمیم گیری برای ازدواج با وی بیشتر تامل کنید .

مشاور خوب سوالات مهم خواستکاری
مشاور خوب سوالات مهم خواستکاری

 در زندگی چه هدفی را دنبال میکنید ؟

بسیاری از افراد در تمام زندگی هدف مشخص و واضحی نداشته و یا از اهداف عمومی مانند سلامتی ، خوشبختی و.. یاد میکنند . افرادی که در طول زندگی اهداف مشخصی نداشته باشند آرمان های فرد مقابل را نیز درک نخواهند کرد و در صورتی که شما اهداف متعدد و بزرگی داشته باشید احتمال وجود اختلافات متعدد در زندگی پس از ازدواج وجود دارد . در این موارد نیاز است از فرد مقابل بخواهید تا در دیدار های آینده به اهداف مهم زندگی اش فکر کند و آنها را به اشتراک بگذارد .

تصمیمات مهم در زندگی شما توسط چه کسی گرفته میشود ؟

این سوال یکی از مهم ترین ویژگی های شخصیتی فرد یعنی استقلال را برای شما آشکار می سازد . افراد که در پاسخ به این سوال عموما به 3 شیوه عمل میکنند . گروه اول بیان میکنند تصمیمات زندگی را به تنهایی و بدون هیچ گونه مشورتی میگیرند . که این پاسخ نمایانگر سلطه طلبی و عدم اعتقاد به مشورت در فرد خواهد بود. گروه دوم بیان میکنند که تصمیمات مهم در زندگی را دیگر افراد نظیر والدین برای آنها میگیرند که این پاسخ سلطه پذیری و عدم توانایی تصمیم گیری را به شما نمایش خواهد داد.  گروه سوم تصمیم گیری فردی با تحقیقات و مشورت با اشخاص آگاه را بیان میکنند که شیوه ی اصولی تصمیم گیری خواهد بود .

از چه نوع افرادی احساس انزجار و ناراحتی میکنید و چرا ؟

پاسخ به این سوال میتواند حساس ترین ویژگی هایی که فرد مقابل از آن ها دوری میکند را بیان کند. به اولویت هایی که فرد مقابل میگوید توجه کنید برای مثال اگر فردی در پاسخ اول انسان پنهان کار را فرد منفوری میداند. پس این آگاهی را میدهد که در آینده هرگونه پنهان کاری از سمت شما مطرود است .

 اجتماعی بودن در نظر شما یعنی چه ؟

پاسخ به این سوال میتواند دسته بندی سه گانه تیپ های شخصیتی فرد (درون گرا میانه گرا و برون گرا ) را مشخص سازد.  برای مثال اگر فردی خود را کاملا اجتماعی و فعال بداند و علاقه مندی – هایش را درتفریحات شاد وپرجنب و جوش اظهار دارد، میتواند نمایانگر برون گرا بودن او باشد .

اعتقادات شما به خدا و اصول مذهبی چگونه است ؟

پاسخ به این سوال میتواند میزان پایبندی طرف مقابل به اصول و مناسک مذهبی و معنوی را روشن سازد. و به شما

امکان بدهد تا همگونی و هماهنگی اعتقادات خودتان را بسنجید .

 

 

مشاور خوب سوالات مهم خواستکاری
مشاور خوب سوالات مهم خواستکاری

 میزان دلبستگی شما به خانواده و والدینتان تا چه میزان است ؟

پاسخ به این سوال میتواند میزان وابسطه بودن فرد را نمایان سازد. برای مثال اگر فردی در پاسخ به این سوال اظهار دارد – بسیار زیاد – به شما این هشدار را خواهد داد که میزان استقلال فرد نیاز به بررسی بیشتر دارد .

 سوالات مربوط به سلامتی و بیماری فرد و خانواده وی .

سوالاتی از قبیل آیا داروی خاصی مصرف میکنید ؟ آیا به طور منظم به روان شناس مراجعه میکنید ؟ و آیا عمل جراحی خاصی انجام داده اید ؟ آیا سابقه بستری در مراکز درمانی و توانبخشی را دارید  و… میتواند از میزان سلامتی جسمانی و روانی فرد اطلاعات شایان توجهی به شما بدهد .

نظر شما در ارتباط با داشتن فرزند چیست ؟

در بسیاری از زوجین اختلاف عقیده برای داشتن فرزند ، زمان تولد فرزندان ، تعداد فرزندان و… مشکلات فراوانی را به وجود آورده است.  به همین جهت نیاز است از ابتدا در ارتباط با این موضوع نظرات مطرح گردد و میزان سازگاری نظرات بررسی گردد.

مشاور خوب سوالات مهم خواستکاری
مشاور خوب سوالات مهم خواستکاری

 مسائل مادی و مالی برای شما تا چه میزان اهمیت دارد ؟

با توجه به تجمل گرایی در جوامع امروز ، این پرسش میزان توقعات و آرزوهای مادی فرد متقابل را به شما نشان خواهد داد.  بهتر است انتظارات فرد مقابل را با وضعیت مادی خود و خانواده بسنجید و در صورت عدم سازگاری و هماهنگی توضیحات کافی را بیان کنید .

 نتیجه گیری :

پیامبر گرامی اسلام میفرمایند ” لسوال نصف العلم ، پرسیدن نیکی از دانش است “(کنز العمال ، 29260). این حدیث اشاره به ارزش پرسش صحیح را نشان میدهد.  بی شک سوالات فراوان و مهم دیگری نیز در جلسات خواستگاری وجود دارد که نیاز است با توجه به ویژگی های فردی هر شخص توسط خود او یا درمانگر و متخصص اگاه به آن توجه داشته باشد. در جلسات مشاوره پیش از ازدواج این سوالات بررسی و تا حد زیادی پاسخ گویی خواهد شد .

 منابع :

مندزلیهی ، مونیکا ؛ فرود ، فرناز ،1001 پرسش پیش از ازدواج ، انتشارات صابرین

عسگری ، غلامرضا ؛ مجیدی ، شیوا (1398) پرسش و پاسخ در مشاوره قبل از ازدواج ، انتشارات آریا گهر

شمیسا ، علی (1396) پرسش های کوانتومی و رمانتیک پیش از ازدواج ، انتشارات روان شناسی جامعه

 

آخرین نوشته ها